Wedstrijd Unimog

Chauffeur: Frank van Weerdenburg (Heesch - 48)
Sinds de aanschaf van zijn eerste Unimog in 1996 is Frank bezeten van deze unieke auto's. Vooral het modificeren van Unimogs en terreinrijden is zijn passie.

In het dagelijks leven is hij zelfstandig ondernemer en ontwikkelt hij websites en webapplicaties vanachter zijn bureau.

In het weekend daarentegen zit hij het liefst in de werkplaats tussen de Unimogs. Het sleutelen is hem met de paplepel ingegoten. Vaak hielp hij zijn vader bij het onderhoud aan zijn vaders' (vracht-)wagenpark.

Verder houdt Frank wel van uitdagingen en avontuur. Hij reed al eens met een Unimog vanuit Heesch dwars door de Sahara naar Dakar (zie dakar.unimog.nl). Nu dus van Dresden naar Breslau of andersom! Pieter-Jan en Frank zijn al sinds augustus 2006 iedere zaterdag bezig de Unimog te prepareren...

De deelname van de laatste 4 jaar en de behaalde 6e plaats in 2011 smaakt naar meer... Breslau here we come!

2008: 53e (personenwagens)
2009: 8e (lichte vrachtwagens)
2010: Uitgevallen
2011: 6e (lichte vrachtwagens)
2012: klaar voor de start!
 
Navigator: Pieter-Jan Broeksteeg (Beugen - 59)
Pieter-Jan en Frank kennen elkaar al jaren. Zo waren ze bijna 10 jaren samen leiding bij Scouting Heesch. Mede door Pieter-Jan is Frank in de terreinsport geïnteresseerd geraakt. Hij is een fanatieke offroader en heeft al vele kilometers met zijn Toyota's in het terrein gereden. Even s'avonds de modder in, maar ook vakanties in de alpen, de schotse highlands, belgische ardennen en 3 maal op en neer naar de Noodkaap, waarvan twee keer tussen kerst en nieuwjaar.

Zijn brede technische kennis is een grote bijdrage aan het team. Hij "deed" MTS werktuigbouwkunde en autotechniek en studeerde af aan de HTS Autotechniek in Apeldoorn waar hij stages liep bij o.a. DAF en GINAF.

In het dagelijks leven is hij production engineer bij een grote toeleverancier aan de automobielsector, gespecialiseerd in koelcomponenten. Daarnaast is hij daar verantwoordelijk voor de afdeling vacuümsolderen waar hoofdzakelijk aluminium oliekoelers worden gesoldeerd.

Tijdens de eerdere Breslau's samen met Frank, liep het elke dag beter. Vooral op het mentale vlak en de samenwerking onderweg tijdens de zwaardere proeven vonden zij elkaar.
Dat vraagt naar een vervolg... hopelijk met een leuker einde als afgelopen jaar!

2008: 53e (personenwagens)
2009: 8e (lichte vrachtwagens)
2010: Uitgevallen
2011: 6e (lichte vrachtwagens)
2012: klaar voor de start!

Service

 
Johan Broeksteeg (Heesch - 57)
2010: service & Camera
2011: service & Camera
2012: service & Camera
 
Gijs Pennings (Heesch - 47)
2011: service
2012: service
 
Frank sr. van Weerdenburg (Heesch - 70)
Vanaf zijn jonge jaren zijn er altijd vrachtauto’s in het leven van Frank sr geweest. Toen hijzelf op een truck reed in zijn bedrijf was Frank jr, in een kinderstoeltje, al zijn bijrijder. Ook als er gesleuteld moest worden was jr altijd in de buurt. Vanuit zijn eigen bedrijf, maar zeker ook in de tijd dat er met de tot camper omgebouwde touringcar door Europa werd gereden (20 jaar lang)is de vindingrijkheid om met niets iets te repareren, vaak goed van pas gekomen. Na de verkoop van het bedrijf heeft hij wat 4 x 4 ervaring opgedaan in zijn eigen offroad terrein in Portugal.
De meeste leden van het team kent hij reeds door en door en hij is er van overtuigd dat, samen met de nieuwe teamleden, deze nieuwe uitdaging tot een succes gemaakt zal worden.
Maar het belangrijkste is, hoe dit avontuur ook zal aflopen, we een tijd zullen doormaken waaraan we later, waarschijnlijk onder het genot van een pilsje, met veel plezier zullen terugdenken.
En daar gaat het tenslotte om.

2008: service
2012: service






Oud-teamleden

Chauffeur: Martijn Tonies (Oss - 49)
Na de aankoop van een Unimog 404.1 Radiowagen kwam Martijn er al snel achter dat een Unimog een fantastisch terreinvoertuig is. Zo'n wagen wordt vanzelf je hobby en er kwam dan ook een tweede Unimog bij, een "troop carrier", beide wagens zijn een prima afwisseling op het kantoorwerk van Martijn als ondernemer in de IT-industrie.

Op zoek naar meer avontuur werd de Breslau-rally ontdekt en Martijn's enthousiasme sloeg over op anderen: team "Brabant-Breslau" was geboren!

Voor de derde maal duiken we het avontuur in, met verbeteringen aan de auto en een nieuwe navigator, zijn we in staat de rally beter uit te rijden?

2008: 98e (personenwagens)
2009: 14e (lichte vrachtwagens)
2010: 17e (lichte vrachtwagens)
2011: 12e (lichte vrachtwagens)
 
Navigator: Mark van 't Land (Oss - 41)
Mark en Martijn kennen elkaar via Scouting, ze zijn bij de Titus Brandsma Groep uit Oss al jaren samen leiding. De interesse voor motorvoertuigen is er vanaf zijn 14e jaar ingeslopen: de brommers kwamen eraan en daar werd natuurlijk aan gesleuteld.

Bij het zien van de Dakar heeft hij geroepen zelf wel ooit een rally te willen rijden, de kans om dit, als navigator, met Martijn te doen grijpt hij dan ook met beide handen aan.

Mark heeft de HAVO afgerond en daarna de HTS Autotechniek in Arnhem. Na de HTS is hij gaan werken als software engineer voor autobussen, inmiddels is hij werkzaam bij Spierings Kranen als elektro engineer en verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de hardware en software van het rijdende gedeelte van mobiele kranen.

Als navigator hoopt Mark zijn ervaring met kaartlezen en GPS vanuit zijn Scouting achtergrond toe te kunnen passen, verder wil hij Martijn helpen om de resultaten van de afgelopen jaren te evenaren en misschien wel te verbeteren.

2010: 17e (lichte vrachtwagens)
2011: 12e (lichte vrachtwagens)
 
Geert van der Vossen (Zoetermeer - 45 - Navigator EQ1 2008 & 2009)
Martijn en Geert hebben elkaar leren kennen bij de Unimog Club Nederland. Het bouwen van de rallywagen en rijden van Die Breslau 2008 was eigenlijk de echte test op de samenwerking. Het resultaat van vorig jaar smaakt naar meer, vandaar dat we in 2009 uit willen rijden, maar liefst ook met een hogere eindklassering!

Het was een uitdaging voor mij om het navigeren in een hete, rammelende rallywagen acht dagen lang dagen lang vol te houden. Mijn belangrijkste doel voor dit jaar is dan ook om beter te navigeren dan in 2009, uitgerust èn met meer plezier. Waarom wil ik dit? Een klein beetje uitleg:
  1. Beter navigeren; Ik ga me meer op mijn taak als navigator richten en minder af laten leiden door andere zaken. Denk hierbij aan het beter kennen van de GPS, meer opletten ’s nachts en me beter informeren tijdens de rally (rallybesprekingen, wijzigingen).
  2. Uitgerust; Als navigator moet je fit genoeg zijn om verder vooruit te kunnen denken. Martijn heeft het als chauffeur zwaar omdat hij constant op moet letten (een ongezien gat in de weg is voldoende), de navigator moet vooral mentaal een stap verder denken en snel reageren bij mogelijke fouten. Links en rechts haal je zomaar door elkaar na weinig slaap.
  3. Meer plezier; Ik wil door bovenstaande twee punten meer plezier hebben in de rally. Als we beter rijden komen we eerder weer aan, hebben we meer slaap en heb je dus meer lol!
Voor het komend jaar hoop ik op natter weer, want meer “Schlamm” (dat is dikke, Duitse modder) maakt Die Breslau uitdagender en veel geschikter voor onze mooie Unimogs!

2008: 98e (personenwagens)
2009: 14e (lichte vrachtwagens)
 
Miel Geurts (Nistelrode - 69)
Miel en Frank sr. Kennen elkaar al vanaf hun middelbare school tijd.
Door het onderhoud te plegen aan zijn eigen mengvoederfabriek met het bijbehorende wagenpark heeft Miel veel technische ervaring opgedaan. Bij calamiteiten in zo’n mengvoederfabriek moet er vaak op de meest onmogelijke tijden gerepareerd en veel geïmproviseerd worden.
Omdat Frank sr. dezelfde problemen in zijn bedrijf had hebben ze elkaar steeds geholpen waardoor ze al gewend zijn om op dat gebied samen te werken.

Op offroad gebied met auto’s heeft Miel slechts één dag ervaring in de vorm van een offroad introductie cursus met een eigen BMW. X5.

Met motoren heeft hij meer ervaring doordat hij jarenlang op een offroad motor de crossterreinen in- en om Nistelrode onveilig heeft gemaakt en ooit een 5-daagse sneeuwscooter tocht in Lapland heeft gedaan.

Verder is Miel geïnteresseerd in alle motor- en autosporten en rijdt hij nog af en toe met een wegmotor op race circuits. Hij heeft zelfs ooit tien ronden in een formule 1 auto gereden op circuit “Magny-Cours” in Frankrijk.
De rally Berlijn Breslau lijkt hem dan ook iets wat je zeker een keer meegemaakt moet hebben.

2008: service
 
John van de Ven (Heesch - 41)
John en Frank kennen elkaar al jaren via zijn zus Verona en beide ouders zijn bevriend. John kwam vroeger veel bij Frank thuis over de vloer om daar te werken en uiteraard de Unimog van frank te bewonderen waar hij meestal mee bezig was.

John is altijd geïnteresseerd geweest in het terrein rijden, als klein mannetje al met papa mee in de mitsubishi Pajero de 4x4 weekenden onveilig maken. Vanaf zijn 14e is hij begonnen met crossen (125cc) en rond zijn 20e wat off-road rijden in de omgeving. Zodoende is John altijd met het sleutelen aan auto en motoren bezig geweest en heeft enige ervaring daarin opgedaan.

John heeft LTS, MTS en HTS elektrotechniek (automatisering) gedaan en is werkzaam bij een machinetechniek als service/software engineer. Hiermee hoopt hij het team Brabant-Breslau te versterken en tot een goede klassering te brengen.

Na zijn deelname aan het serviceteam in 2009 staat hij in de startblokken om in 2010 weer mee te gaan!

2009: service
2010: service
 
Guus Ruijs (Heesch - 34)
Frank, Michaël en Pieter-Jan zijn oude bekenden van Guus, onder meer van Scouting Heesch en het nazomerfestival 'Niet te Missen!!'. In het dagelijks leven is hij nog student en volgt de studie "Small Business and Retail Management" die hij hoopt snel met goed gevolg af te ronden zodat er met het echte werk begonnen kan worden.

Offroaden is in de familie niet bepaald onbekend, het is er met de paplepel ingegoten. Als pa ging "terreinrijden" dan moest Guus er overal achteraan op de quad. Eén van zijn grote hobby's is dan ook quad-cross, ook daar is de regel dat er meer gesleuteld dan gereden wordt dus sleutelen aan de Unimog zou geen probleem moeten zijn.

Over de vraag of Guus het serviceteam wilde komen versterken is dan ook niet lang nagedacht: dit lijkt hem een geweldige ervaring!

2010: service
 
Cees Brinksma (Den Helder - 69)
Na de MTS is Cees begonnen bij Hoegen Dijkhof in Middenmeer, een Unimog en MB-trac dealer, als monteur. Na diverse garage's is hij in 1985 zelf een autobedrijf gestart met autoverhuur en schade reparatie, natuurlijk gespecialiseerd in Mercedes-Benz. Sinds 2006 is hij in het bezit van een Unimog U1250, deze wordt op het strand gebruikt bij beach-biking, samen met de reddingsbrigade van Den-Helder, als service-wagen en voor reclame doeleinden. Ook gaat de Unimog mee naar Unimog(Club) bijeenkomsten, waar je verschillende mensen ontmoet met allemaal 1 passie: de Unimog.

Al lang heeft Cees wat "passieve" rally ervaring, als bezoeker van de prologen van Le Dakar in Parijs, met vakantie door Noord Afrika, Marokko, Algerije en Tunesië om pistes op te zoeken.

Nu gaat Cees mee als actief lid van het service team voor "Team Brabant Breslau", voor de technische ondersteuning van beide Unimogs en om de sfeer van een rally te kunnen proeven, mensen met een passie, optimisten die tot hun tenen kunnen afbranden en dan zeggen "gaat lekker", tsjakka, op naar de volgende rit!

2009: service
 
Sofian Brinksma (Den Helder - 29)
Al sinds ik een peuter was hang ik rond in de garage van mijn vader (Cees) en dat is sinds die tijd zo gebleven, er loopt zeker motorolie door mijn aderen. Mijn vader vertelde over de Unimogs bij Hoegen Dijkhof, bij de hoogovens, op de rails bij Philips Duphar, over de Unimogs in Amsterdam over de tramrails en over het "hobbelduifje", een 411 westfalia met lier en hijskraan. Met de MB-trac over de Afsluitdijk, ik vind het prachtig, nog steeds zeggen we onderweg: kijk, een Unimog!

Op de VrachtwagenRAI ben ik naar de Parijs-Dakar voertuigen gaan kijken en bij de Mercedes stand zag ik een U500 staan, ik mocht daar even in zitten en dacht: wooow!

In Den Helder stond een Unimog, wij gingen "effe kijken" en zo zijn we in het bezit gekomen van een U1250. Op school hebben ze het meestal over voetbal, maar voor mij is het de autosport!

Bij de Dakar proloog in Valkenswaard zijn we bij Johan Elfrink van Finstral Rally Team geweest, hij heeft ons van alles uitgelegd over zijn Unimog en zijn Axor, het is een blije Mercedes liefhebber!

Ik ga veel mee naar Unimog(Club) evenementen en nu dus ook naar "Die Breslau", met het service team!

2009: service
 
Cock de Roon (Nijkerk - 62)
Waarom ik het zo leuk vind om mee te gaan met zo’n Rally?
Deze vraag is mij afgelopen Januari in Buenos Aires ook verschillende malen gesteld, tijdens de slotfase van de Dakar. Het antwoord is heel eenvoudig; Als er maar zand, dieselrook en bier is, vind ik het al heel snel leuk. Zeker wanneer je daarbij ook nog iets van de wereld kunt zien.
Daarnaast vind ik het buiten zijn, in de natuur leuk en heb ik de lust om met een Unimog te doen waarvoor hij is bedoeld!
Daarbij wil ik nog stellen dat ik erg blij ben dat 5 jaar geleden door een stel Unimog fanatici het initiatief is genomen Unimog Club Nederland op te richten. Ik ben ze daar erg dankbaar voor, want ik vind dat een erg leuke club mensen. Het toeval wil dat één van de toenmalige oprichters chauffeur (Frank) is van één van de Unimogs in ons team.

2009: service
 
Donald Verdonk (Epe - 36)
Reeds op zijn 15e kocht Donald z'n eerste Unimog, toen hij 16 was waren er al 3 Unimogs gepasseerd, elke keer een kleine stukje vooruitgang. In die tijd is hij ook begonnen om nieuwe onderdelen te lassen voor zijn Unimogs, een jaar later kwam Donald tot de conclusie dat hij het erg leuk vond om zich meer met Unimogs bezig te houden.

Sinds zijn 17e is Donald dan ook zelfstandig ondernemer en houdt zich bezig met het in- en verkopen van 2de hands en nieuwe Unimog onderdelen alsmede het in- en verkopen van volledige Unimogs, meestal de agrarische typen. Donalds klanten komen van ver en zelfs Mercedes Benz is een regelmatige klant van zijn bedrijf. Inmiddels bestaat het bedrijf enkele jaren, zijn er 200 Unimogs uit elkaar gehaald voor onderdelen, is er 450m2 aan opslag en Donald vermaakt zich nog steeds prima met het concept Unimog.

Toen leden van Team Brabant-Breslau langskwamen voor onderdelen en vertelden over de rally, de avonturen en de lange dagen, begon ook bij Donald, sleutelaar in hart en nieren, het bloed sneller te stromen: was er misschien geen plek voor hem om mee te gaan? En wat wil, er was nog een opening in het "service team" voor de rally.

2009: service
 
Michaël Vos (Heesch - 48)
Michaël en Frank kennen elkaar al sinds de kleuterschool. Michaël heeft zelf ook een Unimog S404 met 3ltr turbodiesel motor. Ik ben al sinds het eerste idee van het bouwen van een rallyauto betrokken bij het avontuur. Daarom vind ik het ook fantastisch om nu mee te kunnen op de rally.

Het sleutelen is mij niet onbekend mijn eigen Unimog heb ik dan ook zelf omgebouwd naar een 3ltr turbo waarmee ik al jaren lang veel plezier beleef.

Ik ben bedrijfsleider bij een aannemingsbedrijf gespecialiseerd in het aanleggen van ondergrondse infra waarbij onze vestiging Amsterdam al zo’n 5 jaar onder mijn dagelijkse leiding valt.

2010: service
2010: service
 
Cees van Deurzen
2011: service