Wedstrijd Unimog S404.1 300TDI

Wij gebruikten als basis voor onze Unimog een Unimog S404.1. Het bouwjaar van onze auto is 1955! Anders dan de meeste S404's heeft onze auto af-fabriek een korte wielbasis van 267vm (ipv 290cm).
De standaard cabine werd verlengd en voorzien van een rolkooi. (zie foto's, bouw cabine).

Sinds augustus 2006 bouwen we ieder weekend aan de auto om voor Rally's te prepareren:
  • 2,2 liter 6-cilinder benzine (82pk) vervangen door gereviseerde 3ltr TurboDiesel (125pk)
  • Brandstofpomp aangepast (meer opbrengst)
  • Custom Intercooler.
  • Andere waterpomp.
  • Extra electrische waterpomp.
  • Chassis geheel gestraald en gespoten.
  • Alle keerringen en rubbers vervangen in het chassis en de assen.
  • Radiateur voor vervangen door 2 nieuwe achter.
  • Elektrische temperatuur gestuurde ventilatoren.
  • Nieuw dashboard gebouwd, met klokken aangepast aan wensen.
  • ALLE bedrading vernieuwd.
  • Motortunnel aangepast.
  • Extra ballast gemonteerd (ca. 300kg)
  • PTO & lier gemonteerd.
  • Andere banden (Michelin XM-47 405/70/20).
  • Stuurbekrachtiging opgebouwd.
  • Remmen gereviseerd.
  • Ander (droog) luchtfilter gemonteerd.
  • oliefilter verplaatst.
  • brandstoftanks en accubak verplaatst.
  • extra verstralers & H4 koplampen
  • kuipstoelen met 3-punts gordels
  • Tripmasters (rallycomputers) en GPS.
  • Intercomsysteem geïnstalleerd
  • Cabine verlengd met geïntegreerde rolkooi
  • Custom spatborden
  • Custom bullbar
  • Kunststof voorruit
  • Koni schokbrekers
  • Zwaardere en langere voorveren
  • Extra rubber aanslagen in de voorveren
  • Custom zeildakje
  • Omkeerbak PTO (2 richtingen lieren)
  • Sperren onafhankelijk en luchtbediend gemaakt
  • Lier luchtbediend gemaakt
  • Omkeerbak PTO luchtbediend gemaakt
  • Grotere oliekoeler en naar achteren verplaatst
  • Draadloos intercomsysteem
  • Compressor opgebouwd
  • Custom brandstoftank
  • etc. etc.
We zijn nog niet klaar... We blijven nieuwe dingen verzinnen!

Servcietruck Volvo

Sinds 2010 hebben we de beschikking over een Volvo vrachtwagen met Haakarm installatie. Deze vrachtauto wordt ons ter beschikking gesteld door Pennings Sloopwerken uit Heesch.
We kochten zelf een Plywood container en bouwden deze om tot multifunctionele servciecontainer:
  • Werkbank met opslagruimte voor 20 kratten
  • verzinkte betongaas matten voor montage onderdelen
  • 12 voedingssysteem met 2 accu's(bijna alles in de container werkt op 12v)
  • 12v oplaadbare looplampen
  • neerklapbaar bureau (2mtr breed) met ledlampen
  • 2 12v en 2 USB oplaadtpunten bij bureau
  • ledverlichting boven werkbank
  • Ledverlichting in 'slaapruimte'
  • 4 opklapbare bedden
  • 12v en USB oplaadtpunten bij ieder bed.
  • 230v Voedingssysteem
  • 10x 230v aanluiten buitenzijden container boven en beneden.
  • Compressor (vast)
  • Aggregaat (vast)
  • Watertanks
  • etc. etc.
Ook hier geldt: We zijn nog niet klaar... We blijven nieuwe dingen verzinnen!



Unimog S404.1 (rijdt niet mee in 2012)

De Unimog 404.1 (ook wel Unimog S genoemd) is de eerste Unimog die niet primair bedoeld is voor landbouw doeleinden. Aan het basisconcept van de Unimog is weinig veranderd, dit type combineert extreme tereinvaardigheid met snelheid en laadvermogen. De 404 heeft standaard een 2,2 liter M180 benzine motor, die wij vervangen hebben door een 2,3 ltr motor, dus een verbetering van 82PK naar +/- 110PK. Uitgerust met 6 versnellingen, waarvan 4 "hoog" en 2 "laag" (tevens achteruit) is de topsnelheid, volgens het boekje, 95 km/uur. Net zoals elke Unimog heeft deze Unimog inschakelbare 4-wiel aandrijving en voor- en achtersperren.

De auto heeft een wielbasis van 2.90 mtr, een spoorbreedte van 1.60 mtr en een bodemvrijheid van 40 cm. De aanrij-hoek is 45 graden en dalingshoek 46 graden. De zijwaartse limiet ligt rond de 30-35 graden.

De aanpassingen aan de auto zijn teveel om op toe noemen, onder andere hebben we:
  • motor vervangen door 2,3ltr benzine (+/- 110PK)
  • PTO aangedreven lier (voor- en achteruit lieren)
  • rubber spatborden
  • extra gewicht op de achteras na verwijderen van laadbak
  • olie-bad luchtfilter vervangen door droogfilter
  • radiateur voorin vervangen door 2 achterop
  • electrische ventilatoren
  • accubak en bezinetanks omhoog gebracht
  • verstralers, breedtestralers, achteruit-rij-lampen
  • H4 koplampen
  • rolkooi
  • kuipstoelen met nieuwe gordels
  • rally-computers en GPS geinstalleerd
  • voorruit vervangen door kunststof
  • Koni schokbrekers
  • etc. etc.
Kortom, een hoop werk met hopelijk een goed resultaat!