Van Zagan naar Dresden, we zijn er bijna!1-7-2011

Vrijdag gaan we op weg naar Duitsland, we komen dichter bij huis en dichter bij de eindstreep.

Op vrijdag rijden we via een showstart in de stad Zagan richting een militair terrein waar we op tankbanen en in de bossen nog een korte etappe van 70 km hebben.

Het terrein heeft veel los zand, zwaar rijden. Ook veel stukken met korte knippen en wasborden, we worden flink door elkaar geschud en de vullingen klapperen bijna uit onze tanden.

Ook is er een modderpad, de pers schiet hier mooie plaatjes, maar er is al snel niet meer doorheen te komen, dus rijden we tussen de bomen door er langsop.

Vlak na de start wordt die stilgelegd omdat er een Unimog op de kant is gegaan. Deze moet weggehaald worden want hij ligt in de weg. Blijkbaar is er nogal wat schade.

Langs de route staan ook behoorlijk wat auto's; zo zie je maar wer, ook op de voorlaatste dag kan het nog mis. Sterker nog, ook op de laatste dag moeten we ons koppie erbij houden! Maar na zo'n week valt het niet altijd mee om geconcentreerd te blijven en soms zie je simpelweg een gat niet of schat je en situatie verkeerd in. Teams gaan naar huis wegens kapotte assen, motorschade, kapotte tussenbakken of gebroken aandrijfassen. Het materiaal heeft het zwaar: geen testbaan van een auto-fabrikant kan hier tegenop. Ter vergelijking: de doorsnee vrachwagen rijdt voor een duurtest 20.000 km op een testtraject als simulatie voor een miljoen (!!) km levensduur. Wij doen in zo'n week niet anders!

De special leggen beide chauffeurs met goed gevolg af, daarna een verbinding naar Dresden.

In Dresden aangekomen rijden we een kleine special in het donker, daarna moeten we 2 rondjes op een gegraven baan. Diep water en modder zorgen voor een lange wachttijd, het terrein zelf stelt voor onze Unimogs niet veel voor.

Frank rijdt hier maar 1 rondje, de motor maakt een vreemd geluid, alsof iemand er met een hamer in rond zit te slaan. Er wordt getwijfeld: kan er morgen gereden worden om toch te finishen? Of is de rally voor dit jaar over?

terug naar het overzicht