Korte etappe bij Recz27-6-2011

Na de late aankomst in Recz gisteravond, was het vanochtend om 08:00 tijd voor de Fahrerbesprechung. Daarna de auto's controleren en klaarmaken voor een etappe van 65km.

Vanochtend hebben we beide auto's eens goed onder handen
genomen. Controles en kleine reparaties of dingen nog effe
goed vastdraaien.

Vanuit het kamp Recz hadden we eerst een verbinding van 38km
naar de start, zulke stukken gaan over de openbare weg en je
moet je dan ook aan de snelheidslimieten houden.

Bij de start aangekomen konden we vrij snel de etappe starten
en we vertrokken vol goede moed. De route van vandaag was maar
65km en ze hadden ons verteld dat we er wel eens lang over konden
gaan doen.

De route bestond uit paden met veel hobbels, maar ook stukken
waar je lekker kon scheuren. We gingen door bossen en vlaktes,
de omgeving was prachtig.

Bij een brugje stond specifiek: "brug verboden". Toen Martijn
en Mark daar aankwamen stond er 1 auto te twijfelen over hoe
diep het riviertje was en aan de overkant stond een auto in
de modder vast. Zulke modderige stukken ontstaan altijd bij
een doorwading, de auto's nemen een hoop water mee naar boven
en rijden de kant aan gort... De mannen in de auto waren nogal
aan het klungelen en achter ons werd de wachtende rij langer
en langer.

We konden er niet langs, al was er tussen de bomen links van
hen wel een "pad" gemaakt, maar dat vonden we erg smal.

Nadat Martijn de auto zachtjes had aangetikt bij een mislukte
poging er voorbij te komen is Mark de mannen maar gaan helpen
bij het lieren. Daarna konden we snel verder.

Frank en Pieter-Jan kwamen daar iets later aan en ook voor hen
stond een andere auto vast. Ze probeerden wel het stukje tussen
de bomen door links van het pad maar kwamen vast te zitten
doordat er een boom tussen 2 delen van de rolkooi kwam. Ze moesten
zelf de lier pakken om er langs te komen.

Later tijdens de route kwam er een kompas koers van 15km, met
een waarschuwing dat je in de laatste 5km scherp op koers moet
blijven. Dat betekent dat er zeer waarschijnlijk een check-point
zit. Maar op koers blijven midden in een bos is lastig, want
de paden lopen natuurlijk niet recht op koers. Velen vonden er
1 checkpoint, Frank vond er 2 en er bleken er 3!!

Uiteindelijk kwamen we vlak na elkaar in het kamp aan, lekker
gereden.

De auto's hadden wel wat geleden, bij de auto van Martijn was
een veer los: het bevestigingsdeel ervan was verdwenen. Gelukkig
konden we er eentje lenen van het Belgische ASAP team.

Het reservewielrek van Frank was op 1 gedeelte volledig doorgebroken
en aan de andere kant bijna doorgescheurd. Tijd om wat laswerk
uit te voeren. De buren boden aan dit voor Frank te doen en het
rek was snel gerepareerd en daarna door Frank verstevigd.

Op het kamp ging het gerucht dat de kompaskoers van 15km niet klopte.
Uiteindelijk is het deel van de tocht vanaf daar geneutraliseerd en
telt niet mee voor de tijd van vandaag. Dus ook geen straftijd voor
Martijn (2 CPs gemist) en Frank (1 CP gemist)! In de voorlopige uitslag
waren we 95 en 97 (ofzo), wat het nu gaat worden is vooralsnog onbekend.

Morgen een etappe van 154km rond het gebied in Recz.

terug naar het overzicht