Rijden rond Recz29-6-2011

In de gebieden rond Recz is het uitdagend en afwisselend. Modder, tankbanen met los zand en bospaden. En moerassen... heerlijk!

De ritten rond Recz staan garant voor veel stof, bos, langzame en snelle paden en moeras achtige taferelen. Afwisselend dus. Door de bossen rijden gaat meestal erg vlot, daar is voor ons geen winst te behalen. Als de paden modderig worden, begint het interresant te worden.

De navigatie is deze dagen niet heel moeilijk, zo lang je goed op blijft letten. Vooral met kompaskoersen dien je enerzijds zo veel mogelijk op koers te blijven voor mogelijke cps, maar dwars door het bos of over de heide is ook niet realistisch. Je probeert een middenweg te vinden tussen snel en goed.

De meste modderpaden hebben al snel diepe sporen die voor personenauto's lastig te nemen zijn, maar waar wij vlot doorheen glibberen. Anders wordt het bij de moerassen. Heel lichte wagentjes sjezen daar overheen anderen zakken flink weg. Na een paar uur staan er overal auto's en vrachtwagens diep weggezakt in de blub. Elektrische lieren sneuvelen met bosjes net als sleeplinten en kabels.

De kunst is hier om zo snel mogelijk doorheen te komen en zo een goede tijd neer te zetten. Frank is hier goed in, grote banden en een snelle lier zorgen voor een snelle doorgang, zo schuif je plaatsen op in het klassement.

De nieuwe lier van Martijn is (nog) niet zo snel, mar wel erg sterk. Helaas werden bij het eerste moeras de v-snaren beide van de poelies afgeduwd: zonder waterpomp geen koeling, dus moet de motor uit. Andere keren ging het lieren beter!

Pieter-Jan en Mark hebben de taak om zich door de modder te worstelen om te zien hoe diep het is, om lierkabels vast te maken aan bomen. Laten we zeggen dat hun overalls wat smeriger worden dan die van de chauffeurs ;) ze doen het met enthousiasme en naast het route bepalen is dit ook een heel belangrijke taak.

Frank legt beide etappes rond Recz met goed gevolg af, erg snel.

Martijn heeft er wat meer moeite mee wegens wat kleine technische problemen en navigatiefouten. Dinsdag komen ze in het donker binnen, woensdag breken ze de etappe af (in het donker) op advies van de organisatie, de dag daarna staat immers de Hannibal-etappe op het programma: een afstand Oss/Heesch naar Parijs, grotendels over bospaden...



terug naar het overzicht