Siegesetappe!5-7-2009
De laatste etappe is er niet zomaar 1, het heeft de laatste dagen flink geregend en het terrein is dan ook flink nat geworden. We beginnen in Zagan met een showstart in het midden van de stad om vervolgens een kleine verbinding af te leggen en bij het plaatsje Gryzyce te starten...Vanaf het kamp is het nog een behoorlijke afstand richting Zagan, waar we via binnenweggetjes naar toe rijden. De showstart in het centrum verloopt chaotisch, de route er naartoe is tot vlak bij het plein waar we starten niet afgezet, tot grote ergernis van de Polen die de stad in willen. Honderden rally-voertuigen blokkeren alles. Vanaf het plein waar veel publiek is toegestroomd is er een kort stuk afgezet waar de rally-deelnemers weg racen, en niet moeten vergeten dat de "route" daarna overgaat in gewoon openbare weg. Anders dan vorig jaar dus, toen we Zagan uit mochten scheuren!
De etappe zelf loopt over bospaden met veel gaten en zandvlaktes met weinig paden. Er staat veel water, achteraan in het deelnemersveld betekend dat dus veel modder.
Onderweg is er een flinke wolkbreuk: hevige regenval en veel bliksem, de gaten worden nog voller en op de zandvlaktes verandert het stoffige zand in "zwaar zand", nat en kleverig.
Equipe 1 navigeert zich goed door de bossen en komt geen problematische stukken tegen, de plassen en moddergaten zijn geen probleem, er omheen rijden is soms sneller en beter en dat gaat goed. We rijden flink wat wagens voorbij, sommigen maken navigatie fouten, anderen zitten vast in de modder.
Op een zandvlakte gaat het mis, de auto stopt ermee. Is er water bij de ontsteking of bougies gekomen? Is er iets anders mis? Een tijdje later blijkt dat het nieuwe electrische bezinepompje dienst weigert... Verdorie... we maken het ding open, geen vuil ofzo, ziet er allemaal prima uit. Dan ontdekken we dat hij het in een scheve stand nog wel doet, prima, vastmaken met tape en hoppa, verder rijden.
Enkele honderden meters later hetzelfde euvel, we tikken wat tegen de pomp, veranderen de stand en we rijden weer... Een stuk later: weer hetzelfde probleem. Dit begint vervelend te worden. Uiteindelijk staan we stil, de startmotor weigert ook, maar die vervangen heeft weinig zin als de brandstofpomp het niet doet. We bellen met Frank, als die nog op het parcour is kan hij ons misschien over de finish slepen, we zijn er vlakbij, maar hij blijkt al binnen te zijn...
Even later worden we "aangetrokken" door een andere deelnemer, de brandstof pomp loopt weer! Een stuk verder zien we de finish liggen! De pomp blijft het doen en we komen over de finish!! Hoera, eindelijk! We rijden de korte verbinding naar het kamp, komen daar luid toeterend aan willen de wagen in zijn achteruit zetten om hem in het kamp te parkeren. Plonk, uit, en niet meer aan te krijgen... De laatste loodjes wegen toch weer het zwaarst.
terug naar het overzicht