Etappe 1: Slopershamer29-6-2008

Vandaag stond de showstart, verbindingsetappe en de tweede etappe op het programma. Het was een mooie dag (het weer) maar het bleek een dag met een slopershamer...

De dag begon met wachten, wachten en nog eens wachten.
Om 11.45u startte de eerste motor vanuit het kamp. Vervolgens startte er iedere 20 seconden een deelnemer, maar met bijna 300 deelnemers, duurt dat wel even. We startten op startnummer en toen we aan de beurt waren kregen we onze stempelkaart en roadbook(je) tot de augustusbrug. Daar stond een 'ramp' met daarop de burgemeester van Dresden om ons te starten. Alleen... ze vonden onze unimogs te groot en dus moesten we om de ramp heenrijden. Waarschijnlijk zijn ze daarom vergeten ons het roadbook van de verbindingsetappe te geven. Gelukkig wisten we waar we naartoe moesten, dus konden we op weg.

Inschattingsfoutje
Gisteren hadden we (enigzins onder druk van de service, die overigens veel werk verzetten!) besloten om zelf te rijden en de aanhangwagen op de oplegger te laten staan.

Na 20km hadden we daar al spijt van.
Een verbindingsetappe van 125Km snelweg is niet echt goed voor onze auto's...

Wij (Frank & PJ) hadden het druk met onze olietemperatuur die vaak tegen het kritieke punt zat. Verder werden de banden enorm heet door de snelheid en de buitentemperatuur.

Toen we op een parkeerplaats op Equipe 1 wilde wachten, hoorden we dat zij problemen met de koeling hadden. Later bleek hun dynamosteun het te hebben begeven.
De service werd gebeld (die nét op het nieuwe kamp waren) en die hebben de oplegger alsnog afgeladen en zijn de jongens gaan halen.

stof happen...
Nog voor ze terugwaren moesten wij (eq 2) van start bij Tropical Islands. DIt is een enorme koepel (ca. 80mtr hoog) waarin een vakantieparadijs is gevestigd. Door onze goede tijd gister mochten we vrij vooraan starten. Het was een 'korte' proef met vooral veel stof, erg veel stof, heel erg veel stof.
Toen we aan de start stonden viel opeens de stroom van onze terratrips (rallycomputers) uit en zaten we dus zonder navigatie.
We gingen goed van start en het ging errug lekker, tot we ineens echt overal te weinig stroom hadden... De koeling van de motor gaat doormiddel van 2 electrische ventilatoren en die waren er mee gestopt, wat een hete motor tot gevolg had. Het electrische probleem was zo opgelost en bleek een aansluitfout die er vanaf het begin in zat, maar waar we nog niks van hadden gemerkt...

Toen we de motortemperatuur ook weer onder controle hadden konden we weer verder. Het ging erg goed en we hebben zelfs auto's ingehaald! Helaas sloeg het noodlot weer toe en weer op een electrische fan. Een van de fans heeft door het vele gehobbel iets geraakt en is 7 bladen kwijtgeraakt.

We hebben de etappe rustig afgemaakt, zonder de koeling te overbelasten...
We zijn dus wel weer gefinished!

Equipe 1
Helaas zijn Martijn en Geert vandaag niet gestart. De problemen met de dynamo worden nu (als ik zit te typen) samen met het serviceteam opgelost, zodat ze morgen weer van start kunnen!

Wij (eq 2) moeten nu op zoek naar een nieuwe ventilator.
We kunnen morgen gewoon rijden, zij het wat rustiger aan...

Morgen eerst weer een verbinding van 100km, deze keer op de oplegger. Daarna een etappe in Polen van 100Km.. Het gaat nu pas echt beginnen....

Groeten vanaf Tropical Islands....

terug naar het overzicht