Na een flinke etappe, een niet zo rustige rustdag1-7-2009
Dinsdag een mooie etappe met prachtig weer. Woensdag is dit jaar de rustdag, we starten vanaf 13:00 middag, Frank (goed gereden op dinsdag) om 13:36 en Martijn om 15:26 (uitgevallen op dinsdag, dus laat).Dinsdag was een etappe van 130km waarbij het venijn hem in de tweede helft zat, de eerste 60-65km was prima te doen, de moddergaten stellen weinig voor. Equipe 2 gaat als een speer en rijdt vele "profi"-teams voorbij, er worden nogal wat navigatie fouten gemaak door de anderen terwijl Pieter-Jan de auto van Frank prima op koers houdt! Ze zien veel teams keer op keer voorbij komen.
Equipe 1 gaat ook lekker, maar breken de rechter voor-veer met een flinke klap in een gat. Ouch. Naja, dan maar rustiger doorrijden. Gelukkig geeft de startmotor geen problemen meer. Later blijkt het dynamo niet meer te werken en we besluiten de etappe na 65km af te breken, we rijden naar het kamp en balen dat we de etappe niet uit hebben kunnen rijden.
Gelukkig kan Cees het dynamo weer aan de gang krijgen en kunnen we de woensdag weer rijden!
Equipe 2 komt later in het kamp aan en hebben de volledige etappe enorm snel afgelegd. Frank is trots als een pauw ;-)
Woensdag een halve rustdag en een etappe van "maar" 65km, equipe 2 had dinsdag prima gereden en ze starten dan ook flink vroeg in het deelnemersveld. Equipe 1 was dan ook zeer verbaast toen ze Frank en Pieter-Jan in een diep gat vast zagen zitten. Check Point 2 had ze de das omgedaan, een kompaskoers moet altijd zeer precies gereden worden wil je een checkpoint kunnen vinden, ze hebben bijna 2 uur gereden om het te vinden maar dat was niet gelukt, dat kost ze dus ook nog eens 2 uur straftijd! Balen!
Equipe 1 duikt daar ook de modder in en komen volledig vast te zitten. De lierkabel wordt afgerold en aan een boom vastgemaakt. Er wordt begonnen met lieren en even later valt de boom om, oeps. Een stevigere boom zorgt ervoor dat de lierkabel breekt. Dit levert behoorlijk wat gevloek op. Aan een enkele streng wordt de kabel opgerold en wordt alsnog het klapblok uitgelegd om verder te lieren. De schopjes worden voor de dag gehaald om zoveel mogelijk modder weg te scheppen, maar dat valt nog niet mee... Het is dikke prak met veel gras er tussen. Bah. Gelukkig krijgen we hier hulp van Ural Team Veldhoven,
ze trekken ons los en hop, we gaan weer. Nog even de reserve jerrycan benzine in de auto en starten maar!
Andere moddergaten zijn voor de Unimogs geen probleem, sommige deelnemers moeten lieren, anderen zijn er vlot door heen gereden. Er is geen peil op te trekken.
Vlak bij het einde van de etappe is er nog een kompaskoers, beide equipes gaan hier aan de verkeerde kant om een vennetje heen en komen bij de finish, maar dat klopt niet volgens de route, equipe 2 gaat via dat pad alsnog richting het eindpunt van de koerst en vindt het laatste checkpoint, equipe 1 rijdt hier terug en gaat de andere kant langs en vinden zo het checkpoint. Even later rijden we (eq 1) triomfantelijk het kamp binnen, eindelijk weer gefinished!
In het kamp wordt al druk gewerkt aan de wagen van Frank en Pieter-Jan, de remlichten maken geen goed contact, een kapot zeildakje, de ventilator ging niet meer automatisch aan en andere kleine dingetjes zorgen voor problemen.
Aan de wagen van Martijn en Geert, moet ook een en ander gebeuren, het gesprek-set heeft het opgegeven, daar wordt het oude ingebouwd. Alle remmen worden schoongemaakt en de v-snaar van het dynamo en waterpomp wordt vervangen, dit blijft een zorgen-kindje en met 470km voor de boeg moet die snaar wel goed werken.
Tegen 01:00 gaan we naar bed, het service team maakt de laatste dingen af en aangezien het ontbijt op donderdag tot 06:30 beschikbaar is staan de deelnemers om 06:00 op. Het wordt een lange dag, een hele lange dag.
terug naar het overzicht